16 December 2013

Travel : Kuala Berang + Info : Batu Bersurat

 
 
 
Tahniah! tahniah! tahniah! Saya ucapkan kepada pembaca blog Myrol Najmy kerana berpeluang melawat blog ini lagi setelah sekian lamanya berabad lamanya tuan empunya tangan meninggalkannya tanpa segan silu tak tahu malu . Apa kono ehh jang ? Tak tahu mehh -_-
 
Rasa macam malu laa pulak nak bersemuka dengan para tetamu blog ni sebab tak biasa dahh , biasalah kan ? Macam korang nak jumpa kawan lama yang dah lama tak jumpa , mesti segan kan ? Lepas 15 minit camtu , mesty kembali pada perangai dulu ( bagi yang suka bercakap , berceloteh ) . Mesty tak malu dahh lepas tu kan ? Macam aku jugak sebagai penulis blog , mesti aku mengancam korang tak lama lagi . Just wait and see supermen & superwomen :)

Now , aku nak bersharing sharing tentang journey aku kali nii . Amboii kau , macam lahh journey pergi korea bagaii :P Pergi hometown sendiri je kot :3 Malu sehh ! **Alahai kau nii , ni aku nak promote jap bandar Kuala Berang , mehh sini kau baca ! Harharhar -..-''
 
See ? Hulu terengganu is the largest one :) I'm proud to be huluterengganuian !
 
Bagi siapa yang terlalu kebandaran , keluaranegaraan , tak pernah dengar Kuala Berang (KB) mehh ? Sini aku nak explain sikit , KB nii terletak di Hulu Terengganu , Terengganu yang kefemesannya terletak pada sejarah Batu Bersurat dan keindahan Tasik Kenyir kan kan ? Bangga aku sebagai warga daerah Hulu Terengganu :) Kalau dulu , korang mesti ingat KB ni lapuk dek hujan laa , tak maju laa , macam-macam ala-ala tak maju gitu kan ? Hello cik abg adik kakak , Hulu Terengganu sekarang ni Alhamdulillah dah maju tanpa disangka sangka . Memang lahh tak maju macam KL , KT bagaii , tapi bagi aku Ok laa dapat bershopping di daerah sendiri kan ? Kira dapat maklumat benar , internet dan sebagainya , kira Ok lahh . Hehe

Aku pergi jalan jalan macam tuu je , tak lahh excited macam nak pergi Koreaa kan ? *apasal Korea aje kau ni ? Buang tebiat ke ape kat blog nii ? Biasalahh , cita-cita nak pergi journey ke Korea , mengidam sangat nii . Jeles dgn Kak Fatin Liyana*

Nahh , sedikit santapan untuk mata :) Mohon komen kalau sudi :* 


Haa , ni time aku pergi dekat Tempat Rehat di Sungai Kuala Berang . Macam best jugakk lahh , tenang , tenteram , aman lagi selesa tauu ! Udaranya yang segar , memang byk sangat hijau sbb aku amik gambar takdak pemandangan taman permainan gituu , malas nak pergi , maluuuuu ! Saya kan dahh besar -__- *mohon ketawa sikit 



Aku pergi dekat Memorial Batu Bersurat , alang alang dah di Kuala Berang kann , macam best jugak lahh tahu di mana tempat Batu Bersurat ini ditemui , macam indahh jugakk lahh tempatnya (Kampung Buloh). Abg tuu *takde gambar* macam seronok sangat dia explain pasal memorial ni .

Kalau korang nak tahu , tulisan dekat Batu Bersurat tu memang tulisan jawi kan ? Tapi bahasa yang digunakan bukan melayu tulen , banyak sangat bahasa yang digunakan . Yang aku ingat lahh , bahasa sansnkrit , bahasa melayu asli , bahasa jawa , bahasa Arab . Aku pun tak berapa nak ingat .

Kalau korang nak tahu dengan lebih lanjut tentang Batu Bersurat ni , boleh lahh ke wiki Batu Bersurat . Klik jer :)

Aku dapat maksudnya dari abg takdi , macam menyesal jugak tak ambik gambar abg tuu :)

Santabi - Sahabat dan keluarga Nabi
Dewata - Tuhan
Tamra - Undang undang
Sepaha - Orang
Dendanya - Macam derma , sedekah 

 #Serba sedikit pengetahuan laa


Gambar yang diambil dari abg wiki . Semangat tau aku edit bagai , nak biar senang ! hehe *ucap terima kasihh tak nak ? Bhaha



Awang dari planet mana nii ? Putihh merpati tak nampak muka nii ? Bhahaha ! Alang alang dye yakni kawan aku memanggil namaku , aku terus berpaling kearahnya dan aku melihat kamera ditangannya . Apa lagi , senyumlahh ! Kah kah kah . K tak lawakk -_-

Apa pun , semoga terhibur dengan santapan yang tak seberapa -_- Dapat ''something'' , sapa entah yang bagii , mohon cerita lainn kali :) Choww --''

P/S : gambar Tasik Kenyir , Sekayu , Taman Pertanian , KFC , Pizza Hut , Pustaka Awam , tak sempat nak ambikk , sibukk duk layan keindahan alam :) Ada jugak tempat yang disebut aku takpergi . Mohon jangan amik hati mahupun jantung :)

Thanks for reading this entry !


4 comments:

  1. Anonymous12/16/2013

    Wahhh....hbat nyeee....

    ReplyDelete
  2. Haiiiii..Cakkk!!
    done follow sini no. 345
    sudilah kiranya follow me back yea..
    he2.. salam kenal.. keep in touch yea..=)

    http://tengkubutang.blogspot.com/

    dan my 2nd blog
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

    ReplyDelete

Thanks everyone. May God Bless You!

-Myrol Najmy